وبلاگی برای راهنمایی و کمک در کنکور و امتحان

تقدیم به همه ی دوستداران علم

وبلاگی برای راهنمایی و کمک در کنکور و امتحان

تقدیم به همه ی دوستداران علم

چقدر با فنون تست زنی آشنا هستید؟

چقدر با فنون تست زنی آشنا هستید؟

 

زیست شناسی- به دلیل تنوع زیاد منابع و کتب تست های زیست شناسی، مراجعه به تست های کنکورهای سال قبل به عنوان بهترین منبع، بیشتر توصیه می شود.

پیشنهاد می شود برای ایجاد آمادگی بیشتر، از هر مبحث درس زیست، حدود ۴۰ تست تمرین و مرور گردد. شواهد نشان می دهند که فقط ۷ درصد از دانش آموزان تست های زیست شناسی را بالای۵۰ درصد می زنند. از دو جنبه می توان به این مشکل نگاه کرد؛ اول آن که دانش آموزان سواد کافی نداشته باشند. اما این دلیل چندان قابل استناد نیست. نکته دوم و عامل اصلی ضعف داشتن در پاسخگویی به تست های زیست شناسی، عدم درک سؤالات و عجله در پاسخ دادن است. هر سؤال نکات کلیدی دارد که با خوب فهمیدن سؤال قابل دستیابی است.

برای هر سؤال زیست شناسی ۴۵ ثانیه زمان وجود دارد. از این زمان می توان ۱۵ ثانیه را به خوب خواندن سؤال، ۱۵ ثانیه را به خواندن گزینه ها و ۱۵ ثانیه را به پاسخ دادن و پر کردن پاسخنامه اختصاص داد. البته بیان این نکته صرفاً برای ایجاد یک الگو و تصویر ذهنی است، نه این که واقعاً برای هر تست زمان بگیرید! در تست های زیست شناسی، دقت به روی درک و فهم متن سؤالات اهمیت بیشتری دارد.

 

زبان انگلیسی- تست های درس زبان، آخرین سری از سؤالات در دفترچه عمومی است.۵۰ یا۶۰ درصد از دانش آموزانی که نتوانسته اند تست های زبان را بزنند، تنها استدلالشان این است که زمان کم آورده اند. چرا؟ دلیل این امر، اختصاص زمان بیشتر به تست های دروس ماقبل است. توقف زیاد در تست های قبلی که معمولاً هم غلط از آب درمی آیند موجب ضرر جدی به تست های زبان می شود. در حالی که اگر وقت مناسب برای آن صرف گردد احتمالاً تست های صحیح بیشتری را علامت خواهید زد. بنابراین بسیار بسیار مهم است که مجموعه سؤالات دفترچه عمومی را با هم ببینید یعنی از ابتدای سؤالات عمومی شروع کنید و تا انتهای سؤالات که تست های زبان هستند، پیش بروید و بعد برای تست های یک ستاره و دو ستاره وقت بگذارید. در زبان، تست هایی را که سال های قبل زیاد تکرار شده اند، با نظر دبیران مشخص کرده و تمرین کنید. در تست های زبان انگلیسی، زمان را هماهنگ با زمان دروس عمومی دیگر در نظر بگیرید.

 

معارف اسلامی- با عنایت به فرار بودن مفاهیم، به خصوص اسامی، مباحث تست های الهی، فلسفه، تاریخ و احکام، لازم است درس معارف در یک فرصت کوتاه مرور شود. روایات و مخصوصاً آیات، باید با دقت خوانده شود؛ چرا که قابلیت طراحی تست در مورد آنها زیاد است. باید بدانید هر آیه در چه زمینه ای است و اشاره به کدام مطلب دارد. یک دانش آموز مسلط می تواند تست های معارف را در زمانی ۸ تا ۱۰ دقیقه ای پاسخ داده و در زمان صرفه جویی کند. در تست های معارف اسلامی، امکان سرعت عمل بیشتر است.

 

ادبیات- به نظر می رسد چون درس ادبیات ارتباط با زبان مادری دانش آموزان دارد، مورد سهل انگاری بیشتری قرار می گیرد. اما از کنکور ۸۱ که سؤالات به نسبت سخت تر شده است، توقع می رود دانش آموزان این درس را جدی تر بگیرند. علاوه بر آن، کتاب زبان فارسی که از سال سوم آن در کنکور سؤال می آید، به اندازه کفایت تدریس نمی شود و اکثر دانش آموزان در این درس مشکل دارند. با عنایت به این که ۵ سؤال از این کتاب طرح می شود، لازم است دانش آموزان ضعف های خود را در آن جبران کنند. تسلط بر کلیه مطالب ادبیات حتی همسنگ دبیر، برای کسب نتیجه مطلوب ضرورت دارد. دانش آموزان در بخش دریافت پیام های اصلی مطالب نیز مشکل دارند. در قرابت های معنایی توصیه می شود ابتدا خود عبارت یا بیت را مطالعه نموده و سپس در ذهن خودتان معنی کنید، بعد معنی را در ذهن ساده نمایید تا حدی که چکیده و درونمایه اصلی موضوع کشف شود. سؤالات اول دفترچه عمومی، تست های ادبیات هستند و لذا تقسیم زمان مناسب در این درس مهم است ست های ادبیات را جدی بگیرید و به حفظیات اتکا نکنید.

 

عربی- در ارتباط با ترجمه، به فعل و زمان فعل توجه شود و در موارد مشابه کلمات ساده ای مانند ضمایر یا مفرد و جمع بودن کلمات مد نظر قرار گیرد. در درک مطلب، دقت در مفهوم کلی مطلب مهم است. یادتان باشد که سؤال مطروحه خارج از مفاهیم درک مطلب نیست. سؤال های تجزیه و ترکیب از بخش درک مطلب، از انتها پاسخ داده شوند، یعنی ابتدا به ترکیب توجه شود و بعد موارد تجزیه. به شناخت نقش، مثل تمیز، حال و جامد و مشتق بودن کلمه دقت گردد. در رابطه با تمیز عدد و حرکت گذاری جملات داده شده به اسم های غیرمنصرف دقت بیشتری شود. در تست های عربی، برای کسب مهارت بیشتر، هیچ فنی به اندازه آمادگی های قبلی نقش ندارد.

 

منبع

روزنامه همشهری

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد