وبلاگی برای راهنمایی و کمک در کنکور و امتحان

تقدیم به همه ی دوستداران علم

وبلاگی برای راهنمایی و کمک در کنکور و امتحان

تقدیم به همه ی دوستداران علم

روش های تست زنی

روش های تست زنی :
بعد از این که دروس مطالعه شد ، حال نوبت به بررسی یاد گرفته ها و آزمون می باشد.هدف از حل تست در مقاطع مختلف متفاوت است،
1- تستی که همراه درس حل می شود به منظوریادگیری دقیق مطلب می باشد . در این مرحله زمان زیاد مهم نیست و تعداد تستی که در این مرحله حل می شود کم است.(تست طبقه بندی شده و موضوعی)
2- تستی که بعد از اتمام یک مطلب حل می شود به منظور رفع اشکال و بر طرف کردن نکات مبهم (تسلط بر دروس)می باشد . در این مرحله تعدادتست بیشتر از مرحله قبل می باشد و می توان در این مرحله تست زنی را با زمان انجام داد.این تست زنی باید یکی دو روز بعد از مطالعه انجام شود(دروس عمومی و اختصاصی متفاوت است)
3- تستی که بعد از اتمام درس حل می شودبه منظور جمع بندی مطالب و افزایش سرعت است پس حتما بتید با زمان انجام گیرد.( تست جامع از تمام مطالبی که تا به حال مطالعه شده)
تمامی تست ها در یک درس ارزش برابر دارند پس اول سئوال هایی را حل نمایید که راحت تر هستند.تا با این کار در مجموع تعداد تست بیشتری حل شود و با این کار باعث ایجاد اعتماد به نفس و روحیه بالا تر در خود شوید.
روی هیچ مسئله ای حتی اگر مطمئن هستید می توانید جواب دهید کلید نکنید.
داوطلب باید سعی کند که به سوالات هریک از دروس پاسخ دهد و درسی را پاسخ نداده باقی نگذارد، داوطلب نباید وقت خود را صرف سوالاتی کند که احتمال دو گزینه‌ای بودن آن وجود دارد، چرا که احتمال این مساله بسیار پایین است و داوطلب باید سعی کند در زمان تعیین شده بیشترین پاسخ را به سوالات آزمون بدهد.
برای حل تست باید اصول اولیه حل تست را رعایت کنیم .

 تا زمانی که در یک درس مطالعه کافی ندارید سراغ تست زدن نروید . ( مطالعه کتاب در سی - کمک درسی و حل تمرینات تشریحی )
 در هر نوبت حل تست ، تعداد تست ها دقیقاً برابر تعداد تست در آزمون باشد یعنی اگر مثلاً تست شیمی حل می کنید با توجه به اینکه تعداد تست شیمی در آزمون برای رشته ریاضی 30 عدد است تست ها رابه دسته های 30 تایی تقسیم کنید و سپس هر قسمت را حل کرده وپس از چک کردن آن به سراغ قسمت بعد بروید ( در منزل )

 در منزل زمان حل تست نباید بلافاصله پس از مطالعه درس باشد . یعنی پس از مطالعه درس باشد . یعنی پس از اینکه یک موضوع مطالعه شد ومسائل تشریحی حل شد حداقل یک روز بعد اقدام به حل تست نمائید در حل تست ابتدا مشخص کنید چند تست می خواهید حل کنید پس با یک نظم شروع به حل تست نمائید نه به ترتیب و یا شماره تست .
در این روش اگر مثلاً می خواهید در مبحث حرکت ( فیزیک ) 50 تست حل کنید و حدود 500 تست دارید ، هیچ گاه به ترتیب شروع به حل تست نکیند بلکه مثلاً مضارب 10 را حل کنید یعنی تست های شماره 1 -10- 20 - 30 -40 و ... با این روش همه جور تست حل می شود .


 زمان انجام آزمون حدود 4 ساعت است بعضی ها به بیش از یک ساعت در یک جا نشستن عادت ندارند وهمین امر باعث ایجاد خستگی می شود و مفهوم سئوالات خوب درک نمی شود پس یک جا نشستن و مطالعه را تمرین کنید .
 در حل تست ابتدا باید به حل درست توجه نمود سپس به سرعت حل تست یعنی اول باید آمادگی لازم ایجاد شود تا سپس به فکر مسابقه باشیم ( ابتدا قدرت وبعد سرعت )
 برخلاف آنچه معمول است که به دانش آموزان گفته می شود درسی را که بیشتر می دانید ابتدا حل نمائید باید گفت باروش علامت گذاری و به همان ترتیب دفترچه شروع به حل تست در آزمون نمائید زیرا با این کار به طور نا خودآگاه درسی را که بیشتر بلد هستید بیشتر تست حل می کنید.
 در منزل برای حل تست ابتدا تمام قدرت و وقت خود را صرف حل تست های دانشگاه سراسری و آزاد نمائید و سپس به تست های تالیفی بپردازید ( ملاک ما برای تست خوب استاندارد بودن آن است نه سختی یا پر نکته بودن آن )
 در حل تست در منزل قبل از توجه به تعداد تست های حل شده به کیفیت آن توجه نمایید( حل 10 تست با تفکر روی آنها بهتر از حل 200 تست با سرعت ودر شرایط آزمون می باشد)
 نسبت بین مطالعه و تست زنی ابتدا به صورت 10% تست و 90% مطالعه می باشد و با نزذیک شدن به کنکور این نسبت جابه جا می شود
 در حل تست، نگرانی از بابت تعداد تست درست حل شده نداشته باشید
 در حل تست بهتر است با گزینه ها حرکت نکنید ام روش حذف گزینه را هم بکار برید
 به آسان بودن سئوالات شک نکنید
 هر 10 تست که در پاسخ نامه وارد کردید یک بار پاسخ نامه را کنترل کنید
 در نظر بگیرید که در هر آزمون ممکن است سئوالاتی باشد که مشکل داشته باشد
 در زمان خواندن تست دقت شود به طوری که : صورت سئوال به طور کامل خوانده شده و به مثبت یا منفی بودن آن دقت شود.
 در خواندن تست زیر نکات اساسی خط کشیده شود
 مطالعه فشرده و عجولانه قدرت تمرکز را کم نموده و مطمئنا مطالعه ناقص خواهد بود. مطالعه ناقص باعث ایجاد نگرانی و استرس می شود.
 در سر جلسه آزمون ، آرامش خود را حفظ کنید و با سایر شرکت کننده گان کاری نداشته باشید
 در هنگام تست‌زدن صورت سوال را کامل‌ ‌خوانده و به نکته یا نکات کلیدی سوال توجه کنید. بعد تمام گزینه‌ها را با دقت‌ ‌بخوانید حتی اگر مطمئن هستید که گزینه اول پاسخ سوال است‌.
 ‌زمانی که مشغول پاسخ دادن به یک سوال‌ ‌هستید، فقط به همان سوال فکر کنید و در فکر سوال قبلی یا بعدی نباشید‌.
 ‌هر ‌10 سوالی که پاسخ دادید، شماره سوال‌ها را چک کنید تا در پاسخنامه، جا به جا علامت نزده باشید‌.
 ‌بهتر است که جواب سوال‌ها را در دفترچه‌ ‌سوال‌ها هم علامت بزنید تا چک کردن سوال‌ها راحت تر شود‌
 ‌اگر در سر جلسه آزمون پاسخ سوال یا‌ ‌سوال‌هایی را نمی‌دانستید، مضطرب و مایوس نشوید. مطمئن باشید که اکثر داوطلبان هم‌ ‌مثل شما پاسخ این سوال را نمی‌دانند و قرار نیست که شما به تمام سوالات یک درس پاسخ‌ ‌دهید.
 ‌ ارزش تمام سوال‌های یک درس با هم برابر است. پس بی‌خود سرسوال‌های وقت گیر یا‌ ‌سوال‌هایی که در مورد پاسخ صحیح آنها مردد هستید، وقت خود را تلف نکنید‌.
 ‌هنگام پاسخ به سوال‌های هر درس، اول‌ ‌سوال‌های ساده و سوال‌هایی را که مطمئن هستید پاسخ آنها را می‌دانید، جواب بدهید و‌ ‌بعد سراغ سوال‌های پیچیده‌ یا سوال‌های وقت گیر بروید‌.
 ‌اگر بعد از زدن چند سوال اول یک درس، به‌ ‌خاطر اضطراب یا هر علت دیگری، فکر کردید قادر نیستید‌ ‌به سوال‌های آن درس پاسخ‌ ‌دهید، سوا‌ل‌های آن درس را کنار بگذارید و به سراغ درس دیگری بروید. پاسخ دادن به‌ ‌سوال‌های درس دیگر، به شما احساس آرامش و اطمینان خاطر می‌دهد و بعد می‌توانید با‌ ‌آمادگی بیشتری بار دیگر سراغ سوالهای درسی که مطالب آن برای مدتی از صفحه ذهنتان‌ ‌پاک شده بود بروید‌
 ‌با وجود آن که بعضی از افراد و موِسسات‌ ‌ادعا دارند که روش‌ ‌هایی را ابداع کرده‌ ‌اند تا کنکوری‌ ‌ها حتی بدون حل‌ ‌مسائله یا توجه به صورت مسائله و یا براساس قوانین احتمالات بتوانند تست‌ ‌ها را‌ ‌درست علامت بزنند، عملاً چنین چیزی امکان‌ ‌پذیر نبوده و ادعاهایی از این قبیل،‌ ‌نوعی فرصت‌ ‌طلبی محسوب می‌ ‌شوند‌.
 . ‌اصولاً باید در هر درس، سوِالات از آسان‌ ‌به مشکل تنظیم شوند، اما ظاهراً در سوِالات کنکور چنین نظمی وجود ندارد‌
 ‌در طراحی سوِالات کنکور، اصول کلی طراحی‌ ‌تست رعایت می‌ ‌شود؛ بنابراین، برای پاسخگویی به سوِالات، دنبال روش‌ ‌های‌ ‌غیرعادی نباشید‌.
 - تصور نکنید که همه چیز باید بر وفق مراد پیش رود‌. ‌دیده شده دانش‌ ‌آموزانی که با آمادگی خوب درسی سر جلسه کنکور حاضر شده‌ ‌اند، به محض مواجهه با چند سوِال سخت پی‌ ‌درپی، سر رشته کار را گم کرده‌ ‌و حتی بقیه را هم نتوانسته‌ ‌اند خوب جواب دهند. این آمادگی ذهنی را در خود‌ ‌ایجاد کنید که ممکن است با هر احتمالی روبه‌ ‌رو شوید. امکان دارد در شرایطی که‌ ‌خوب پیش می‌ ‌روید، به ناگاه به یک، دو، سه و یا چند سوِال سخت برخورد کنید،‌ ‌امکان دارد سوِالات یک درس با تست‌ ‌های مشکل شروع شود و .... دستپاچه‌ ‌نشوید‌
 ‌باید عادت کنید که از روی بعضی تست‌ ‌ها بگذرید. این، نه‌ ‌تنها‌ ‌نشانه ضعف نیست، بلکه بیانگر مهارت و دانش بالای فرد است‌.
 ‌این سوِال هم برای دانش آموزان پیش‌ ‌می‌ ‌آید که اگر در مورد گزینه‌ ‌ها شک کردند (با توجه به نمرات منفی‌ ‌تست‌ ‌ها) آیا علامت بزنند؟ اگر در مورد هرچهار گزینه مشکل دارید، توصیه‌ ‌می‌ ‌شود از خیر آن سوِال بگذرید. اگر بین سه گزینه شک داشتید، باز هم توصیه قبلی‌ ‌را به کار ببندید. اما زمانی که می‌ ‌دانید حداقل دو گزینه غلط است، حتماً یکی‌ ‌از گزینه‌ ‌هارا علامت بزنید‌.
 ‌اگر حوصله‌ ‌اش را دارید و عجله‌ ‌نمی‌ ‌کنید، سعی کنید وقتی صورت مسئله را خواندید، قبل از نگاه کردن به‌ ‌گزینه‌ ‌ها، جواب را حدس بزنید: این کار، سرعت عمل شما را در پاسخگویی به‌ ‌تست‌ ‌ها افزایش خواهد داد. حتی در صورتی که حدس شما درست از آب درآمد و پاسخ‌ ‌شما بین گزینه‌ ‌ها وجود داشت، باز هم حتماً سایر گزینه‌ ‌ها را‌ ‌بخوانید‌.
 ‌اگر شما مفهومی خوانده باشید، احتمال انحراف شما کاهش خواهد یافت. با‌ ‌این همه، باز هم ممکن است به خاطر عدم تمرکز، عجله و اشتباه گرفتن سرنخ‌ ‌ها که‌ ‌عمدتاً ناشی از نخواندن با دقت تست است، فریب بخورید و ناخودآگاه به محض دیدن‌ ‌کوچک‌ ‌ترین سرنخی از پاسخ، آن را علامت بزنید. پس بسیار بسیار مهم است که از یک‌ ‌طرف تمرکز و دقت را تمرین کنید و از طرف دیگر با روشهای کنترل اضطراب آشنا باشید تا‌ ‌بتوانید حالت تعادلی خود را حفظ کنید‌.
 ‌این درست است که باید در جلسه کنکور‌ ‌تقسیم زمان داشته باشید، اما بدان معنا نیست که برای همه تست‌ ‌ها زمانی یکسان‌ ‌در نظر گرفت. این نکته بسیار ظریف و حساس است. اگر برای تستی سه‌ ‌دقیقه وقت صرف‌ ‌کردید، حتماً تستی هم وجود خواهد داشت که در ظرف?? ثانیه پاسخ آن را بیابید
 اگر فرصتی باقی بود زمانی برای مرور تست‌ ‌ها کنار بگذارید، ولی پاسخ‌ ‌ها را‌ ‌عوض نکنید، مگر این که اطمینان حاصل کنید که پاسخ اول شما غلط بوده است. فراموش‌ ‌نکنید که آخر امتحان ذهن شما خسته‌تر است و احتمال اشتباه بیشتر‌.
 ‌یک توصیه مهم برای افزایش مهارت‌ ‌تست‌ ‌زنی در کنکور این است که در چند روز پایانی، هرروز یک نمونه از مجموعه تست‌ ‌های کنکور سال‌ ‌های قبل را علامت زده و بعد پاسخ‌ ‌های خود را مرور‌ ‌کنید. این کار، علاوه بر تاثیر مثبت در تست‌ ‌زنی، در رفع اشکالات درسی، کنترل و‌ ‌تنظیم زمان، آشنایی با تست‌ ‌های مهم و موارد دیگر هم بسیار موِثر خواهد بود. هر‌ ‌روز، سر ساعت معین یک مجموعه تست را پیش روی خود بگذارید و مطابق زمان و شرایط‌ ‌کنکور، به سوِالات پاسخ دهید. بعداز اتمام پاسخگویی، پاسخ‌ ‌های صحیح و غلط را‌ ‌ارزیابی و پاسخ‌ ‌های غلط را بررسی و تحلیل‌ ‌کنید‌.
 داوطلب در عین پاسخگویی به سوالات باید به وقت و زمان نیز توجه داشته باشد، داوطلب نباید وقت زیادی را صرف سوالی کند که توان پاسخگویی به آن را ندارد، بلکه باید در کنار آن علامت زده و به سراغ دیگر سوالات برود و سپس در صورت اضافه آوردن زمان، به سوالاتی که به آنها پاسخ نداده، بازگردد. چرا که در صورت اضافه آوردن زمان علاوه بر بالارفتن اعتماد به نفس داوطلب به خاطر پاسخگویی به اکثر سوالات، فکرش بهتر کار می‌کند و می‌تواند در خصوص سوالاتی که پاسخ نداده تمرکز بیشتری داشته و به آنها نیز پاسخ دهد و چه بسا در مرحله بازنگری بسیاری از این سوالات را پاسخ دهد.
 ‌در سوال‌های درک مطلب ادبیات،‌ ‌خیلی‌وقت‌ها، گزینه‌های موجود، شعرهایی خارج از کتاب درسی است. در این گونه موارد،‌ ‌درست خواندن شعر، بسیار مهم است تا بتوان مفهوم اصلی هر شعر را دریافت. این گونه‌ ‌سوال‌ها، سوال‌های نسبتا وقت گیر محسوب می‌شوند، پس اگر معنی شعرها را درک نمی‌کنید‌ ‌یا در خواندن آنها مشکل دارید، وقت زیادی را صرف این تست‌ها نکنید‌.
 ‌در سوال‌هایی که تعداد تکواژ یک یا چند‌ ‌عبارت را باید تعیین کرد، ‌حتما یک بار عبارت را برای خود بخوانید و در صورت داشتن‌ ‌نقش نمای اضافه یا تکواژ صفر، آنها را در عبارت نشان دهید تا هنگام شمردن تعداد‌ ‌تکواژ، موارد یاد شده را فراموش نکنید. گذاشتن نقش نمای اضافه در هنگام شمارش واژه‌ ‌هم ضروری است‌.
 ‌در حیطه دستور زبان، همین‌طور صرف و‌ ‌نحو عربی و گرامر انگلیسی، صرف دانستن فرمول کارساز نیست و فهم معنای جمله، راهگشای‌ ‌حل پرسش است. داوطلبانی که در ترجمه و فهم متن خوب کار کرده‌اند و در حیطه قواعد هم‌ ‌در حد معمول تلاش کرده‌اند، در آزمون سراسری موفق بوده‌اند. حتی برخی از داوطلبان‌ ‌که در حیطه قواعد دچار ضعف بوده‌اند، به دلیل قوی بودن در حیطه ترجمه و فهم متن،‌ ‌توانسته‌اند گزینه‌های درست را در بخش قواعد بیابند‌
 ‌در بخش درک مطلب در سوال‌های عربی و‌ ‌زبان، قبل از مطالعه متن، یک بار سوال‌های این بخش را بخوانید و به محدوده و موضوع‌ ‌سوال‌ها دقت کنید. پس از مرور سوال‌های درک مطلب، متن را با دقت بخوانید و هرجا که‌ ‌احساس می‌کنید حاوی نکته مهمی است، زیر آن را خط بکشید. توجه داشته باشید که کلمات‌ ‌سوال شاید دقیقا مانند کلمات متن نباشد. این به دلیل آن است که داوطلبان سعی کنند‌ ‌مفهوم را بفهمند و فقط به روش‌های کلیشه‌ای به دنبال پاسخ نگردند‌.
 در مسائل ریاضی و فیزیک ":‌گاهی وقت‌ها کشیدن یک شکل ساده به جای‌ ‌چند دقیقه فکر کردن نتیجه می‌دهد. در موارد مورد نیاز از رسم شکل غفلت نکنید. در‌ ‌ضمن خیلی به ذهنتان اعتماد نکنید و از قلم و کاغذ استفاده کنید تا همه چیز جلوی‌ ‌چشمتان باشد‌.

 دو روش برای پاسخگویی به سوالات وجود دارد :
در شیوه اول داوطلب از ابتدای دفترچه سوالات شروع به پاسخگویی می‌کند، به عنوان مثال دفترچه سوالات عمومی شامل 4 درس است که در حالت منطقی داوطلب از ابتدای دفترچه و از سوال یک شروع به پاسخگویی می‌کند که در این حالت به داوطلب توصیه می‌شود که چهار گزینه داده شده را با دقت بخواند و پس از آن گزینه صحیح را انتخاب و در پاسخنامه علامت‌گذاری کنند.

در شیوه دوم، داوطلب پاسخگویی به سوالات را از دروسی که در آنها توانمندی بیشتری دارد، آغاز می‌کند که در این صورت داوطلب باید در زمان وارد کردن پاسخ صحیح در پاسخنامه به تطابق شماره سوال با شماره پاسخنامه دقت زیادی داشته باشد تا پس و پیش پاسخ ندهند.
در هر دو صورت سئوالات دفترچه به چهار دسته تقسیم می شوند:
1- سئوالاتی که دانش آموز برای حل آنها نیاز به فکر کردن ندارد: این سئوالات شامل سئوالاتی می باشد که دانش آموز قبلا آنرا دیده یا حل نموده. این سئوالات را بلافاصله حل می نمایید.
2- سئوالاتی که برای حل آنها به زمان کمی نیاز دارید: در برخورد به این سئوالات کنار آنها علامت ( ) قرار داده و از آن رد می شوید
3- سئوالاتی که برای حل آنها به زمان زیاد نیاز دارید: در برخورد به این سئوالات کنار آنها علامت ( ) قرار داده و از آن رد می شوید
4- سئوالاتی که حل آنها را بلد نیستید یا در نگاه اول چیزی به ذهنتان نمی رسد: در برخورد به این سئوالات کنار آنها علامت ( ) قرار داده و از آن رد می شوید
با این روش تا انتهای دفترچه پیش می روید(کلیه دروس عمومی و سپس اختصاصی)در این عمل از هر درس دو یا چند تست زده شده و بقیه دارای علامت می باشند. سپس به ابتدای دفترچه بازگشته و به سراغ تست ها با علامت ( ) رفته و تمام این تست ها را تا آخر دفترچه حل می نمایید . سپس به سراغ تست ها با علامت ( ) رفته و در نهایت اگر زمان اضافه باقی ماند تست ها با علامت ( ) را حل می نمایید

نظرات 1 + ارسال نظر
علی سه‌شنبه 16 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 04:55 ب.ظ http://nonan.ir/

سلام.

خیلی خوبه که شما برای سایتتون یک سیستم ارتباط با ما داشته باشید.

می تونید این رو به طور رایگان از نونان دریافت کنید:

http://nonan.ir/?page=cs

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد